Pomiń menu

NaprawmyTo.pl

Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” przedstawia portal NaprawmyTo.pl, który pomaga wspólnie rozwiązywać problemy w naszym otoczeniu.

naprawmytoplWiele z pomysłów, które przewinęły się kiedyś przez naszą akcję ma swój ciąg dalszy. W tym liście chcielibyśmy przedstawić Wam (a tym, którzy byli z nami w 2012 roku – przypomnieć) serwis NaprawmyTo.pl – narzędzie służące do zgłaszania usterek w naszym otoczeniu. Dzikie śmietnisko, zniszczona ławka, dziura w drodze – każdą z takich spraw można w kilku kliknięciach skierować bezpośrednio do osoby odpowiedzialnej za dany temat w urzędzie gminy i w ten sposób usprawnić proces naprawiania przestrzeni publicznej. NaprawmyTo.pl może zacząć działać też w Waszych gminach!

Jak to się zaczęło?

Wszystko zaczęło się w 2010 roku, gdy kilka organizacji pozarządowych z różnych części Polski wpadło na pomysł, by spróbować uruchomić w naszym kraju rozwiązania wykorzystujące internet do mapowania przez mieszkańców problemów w przestrzeni, podobne do tych, które od jakiegoś czasu z powodzeniem funkcjonowały na Zachodzie.

Dzięki wsparciu Fundacji Batorego, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” (będąca jednym z partnerów tegorocznej edycji MGMW), we współpracy z kilkunastoma organizacjami, zbudowała serwis internetowy pozwalający na raportowanie o lokalnych problemach, zbudowany w taki sposób, który umożliwia uruchomienie oddzielnej instancji dla dowolnej gminy w Polsce. Uczestnicy akcji Masz Głos, Masz Wybór w 2012 roku mogli testować go we współpracy ze swoimi władzami samorządowymi w ramach zadania „NaprawmyTo!”. Skorzystały z niego wtedy m.in. Marki i Czerwonak, które korzystają z serwisu aż do dziś.

Dziś widać już wyraźnie, że idea NaprawmyTo.pl zdała egzamin.

Za pośrednictwem serwisu udało się doprowadzić do naprawienia łącznie prawie 15 000 różnego typu usterek!W samorządach, które obecnie korzystają z serwisu pojawił się nowy kanał komunikacji, który umożliwia mieszkańcom angażowanie się w dbanie o przestrzeń publiczną, a władzom i administracji pozwala szybciej i lepiej reagować na pojawiające się problemy. Urzędnicy korzystający z serwisu podkreślają, że narzędzie to rzeczywiście usprawnia im pracę i daje dostęp do nieocenionej bazy wiedzy w postaci opinii i obserwacji zwykłych mieszkańców.

NaprawmyTo.pl może być prowadzone wspólnie przez administrację i lokalną organizację, która często jest najlepszym pośrednikiem i promotorem takich rozwiązań w lokalnej społeczności. Taki model sprawdza się doskonale np. w Lublinie (ponad 7500 spraw naprawionych, od początku aktywne Stowarzyszenie Homo Faber), ale nie zawsze jest konieczny – czasem (szczególnie w mniejszych gminach) wystarczy po prostu zaangażowanie pracowników urzędu, którzy sami zajmują się odpowiadaniem na napływające od mieszkańców zgłoszenia.

Zachęcamy do współpracy!

NaprawmyTo.pl działa dalej i rozwija się – w tym roku strona przeszła gruntowną przebudowę, dołączył też nowy samorząd – miasto Jarocin. Być może taki rozwiązanie przyda się także w Waszych gminach i miastach? Dołączenie do systemu wiąże się z niewielkimi kosztami – obecne w nim samorządy niejako „składają” się na koszty obsługi informatycznej, mając w zamian dostęp do własnych stron, które mogą dowolnie konfigurować i poprzez które mogą zarządzać zgłoszeniami spływającymi od mieszkańców z ich obszaru.

Działanie serwisu koordynuje Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, a osobą kontaktową w tej sprawie jest Jacek Grzeszak (tel. 22 100 55 94, jgrzeszak@stocznia.org.pl). W załączniku przesyłamy broszurę na temat serwisu – zachęcamy do zapoznania się z nią i przekazania jej władzom Waszych gmin, jeśli oczywiście uznacie NaprawmyTo.pl za ciekawe rozwiązanie.