Konkurs wiedzy o samorządzie – zagadnienia
Etap szkolny odbędzie się 6 października w zgorzeleckich liceach. Prezentujemy zagadnienia do konkursu.
Czynniki kształtujące podział terytorialny :
– przesłanki natury politycznej (decentralizacja, centralizacja),
– ukształtowanie terenu,
– rozmieszczenie ludności,
– rozmieszczenie gospodarki,
– układ sieci komunikacyjnej,
– naturalne ciążenie ludności do ośrodków zurbanizowanych i kulturalnych oraz zaspokajania potrzeb duchowych,
– przesłanki historyczno-urbanistyczne.
Podział zasadniczy – wielostopniowy.
– trójstopniowy podział terytorialny państwa na podstawie ustawy z 24 lipca 1998r.
– 2486 gmin.
Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego i zarazem zasadniczego podziału terytorialnego państwa (art. 164 ust. 1 Konstytucji RP). Gmina to także wspólnota mieszkańców, osoba prawna, podmiot sprawujący władzę publiczną poprzez swoje organy.
– 348 powiatów.
Powiat jest lokalną wspólnotą samorządową i zarazem jednostką zasadniczego podziału terytorialnego państwa. Obejmuje całe obszary graniczących ze sobą gmin albo cały obszar miasta na prawach powiatu.
– 16 województw.
Województwo jest regionalną wspólnotą samorządową i największą jednostką zasadniczego podziału terytorialnego państwa w celu wykonywania administracji publicznej. Skupia powiaty i miasta na prawach powiatu oraz gminy.
Podział pomocniczy.
– występuje w gminie,
– jednostki pomocnicze tworzone z myślą o udzielaniu pomocy organom działającym w podziałach zasadniczych,
– sołectwa (40205), dzielnice, osiedla i inne.
Podziały specjalne.
– tworzone dla potrzeb określonych dziedzin administracji rządowej,
– ogólnopaństwowy charakter wykonywanych zadań lub terytorialny zasięg działania przekraczający obszar jednego województwa,
– organy administracji niezespolonej w takich działach administracji jak: wojskowa, skarbowa, celna, morska, weterynarii czy transportu drogowego.
SAMORZĄD LOKALNY (GMINNY I POWIATOWY) I REGIONALNY (WOJEWÓDZTWA).
– poszczególne poziomy władzy samorządowej podlegają jedynie konstytucji i ustawom, są suwerenne względem siebie i wobec władz centralnych.
– ta suwerenność wynika z własnego budżetu, majątku, mandatu z demokratycznego wyboru, stanowienia prawa lokalnego i ustawowej ochrony niezależności.
– zadaniem samorządu lokalnego jest reprezentowanie interesu społeczności lokalnej.
Istotne akty prawne:
– Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (art. 163-172),
– Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r.,
– Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r.,
– Ustawa o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998r.,
– Ordynacja wyborcza do rad gmin, powiatów i sejmików województw z dnia 16 lipca 1998r.,
– Ustawa o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta z dnia 20 czerwca 2002r.
Gmina.
– miejska,
– wiejska,
– miejsko-wiejska.
Zadania gminy:
– własne – „zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty” (art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym),
– zlecone w drodze ustawy – z zakresu administracji rządowej (np. akty stanu cywilnego) oraz organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Zadania własne obejmują cztery kategorie spraw :
– infrastruktura techniczna gminy (drogi, wodociągi, komunikacja itp.),
– infrastruktura społeczna gminy (szkoły, ochrona zdrowia, opieka społeczna itp.),
– ochrona i bezpieczeństwo publiczne (ochrona przeciwpożarowa, bezpieczeństwo sanitarne itp.),
– ład przestrzenny i ekologiczny (gospodarka terenami, ochrona środowiska itp.).
Władze gminy:
– kolegialny organ uchwałodawczy – rada gminy (rada miasta w gminach miejskich), wybierana w wyborach powszechnych. Stanowi prawo miejscowe, uchwala budżet
– jednoosobowy organ władzy wykonawczej, wybierany w wyborach bezpośrednich: wójt (w gminie wiejskiej), burmistrz (w mieście do 50tys. mieszkańców), prezydent. Podlega mu administracja gminna (urząd gminy).
Powiat.
Zadania powiatu :
– ponadpodstawowa infrastruktura społeczna, w tym edukacja publiczna wychodząca poza obowiązek szkolny oraz ponadstandardowa opieka zdrowotna i pomoc społeczna,
– ponadpodstawowa infrastruktura techniczna,
– porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli w wymiarze ponadgminnym,
– ochrona środowiska i zagospodarowanie przestrzenne w wymiarze lokalnym i ponadgminnym, w tym gospodarka wodna i gospodarka nieruchomościami,
– działalność organizatorska zmierzająca do rozwiązywania lokalnych problemów, w tym przeciwdziałanie bezrobociu, ochrona praw konsumenta, promocja powiatu na zewnątrz.
Władze powiatu:
– rada powiatu,
– powołany przez radę zarząd powiatu ze starostą na czele. Administrację powiatową stanowi starostwo,
Województwo.
– województwo jest z jednej strony jednostką samorządu terytorialnego, z drugiej zaś jednostką zasadniczego podziału terytorialnego państwa do wykonywania administracji publicznej w terenie i w związku z tym siedzibą organów administracji rządowej.
Zakres działania i zadania samorządu województwa – nie naruszanie samodzielności powiatu i gminy oraz wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej; w szczególności:
– kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego,
– pobudzanie aktywności gospodarczej,
– zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego,
– utrzymanie i rozbudowa infrastruktury technicznej i społecznej o znaczeniu wojewódzkim,
– zapewnienie bezpieczeństwa publicznego i obronności .
Władze województwa samorządowego:
– sejmik województwa złożony z radnych wybieranych w wyborach powszechnych,
– wybierany przez sejmik zarząd województwa z marszałkiem i wicemarszałkami. Administrację samorządową tworzy urząd marszałkowski.
BUDŻET LOKALNY.
– niezależność finansowa w ramach własnych zadań,
– wpływy to dochody i przychody, zaś wypływy to wydatki i rozchody. Przychody wiążą się z zaciągnięciem długu publicznego, zaś rozchody to spłata długu.
Zgodnie z Ustawą o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998r. budżet lokalny obejmuje:
– dochody i wydatki oraz przychody i rozchody gminy,
– przychody i wydatki zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i środków specjalnych oraz funduszy celowych gminy.
Natomiast budżet województwa jest planem finansowym obejmującym:
– planowane dochody województwa,
– planowane wydatki województwa,
– źródła sfinansowania deficytu budżetowego,
– przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
– wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi,
– plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
– upoważnienie dla zarządu województwa do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań województwa.
Budżet roczny obejmuje:
– budżet w układzie klasyfikacji budżetowej,
– budżet zadaniowy.
Ponadto tworzone są:
– wieloletnie plany finansowe,
– wieloletnie plany inwestycyjne – lista projektów uporządkowana według kolejności wynikającej ze strategii. Są opracowywane zwykle na 4-6 lat.
FUNKCJE SAMORZĄDU.
Funkcja prawodawcza ¬– na przykładzie gminy.
• wydawanie aktów prawa miejscowego w następujących sprawach:
– wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
– organizacji urzędów i instytucji gminnych,
– zasad zarządu mieniem gminy,
– zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
• przepisy porządkowe – jeśli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
• akty prawa wewnętrznego.
Funkcja świadczenia usług publicznych – ich organizowania (wykonawstwo może być zlecone innym podmiotom).
• usługi administracyjne, np. wydanie prawa jazdy, zameldowanie,
• usługi komunalne – związane z zaspokajaniem potrzeb bytowych społeczności lokalnej, m.in.: gospodarka odpadami, komunikacja publiczna, mieszkalnictwo, zaopatrzenie w wodę i energię elektryczną.
• usługi społeczne – związane z rozwojem życia społecznego wspólnoty lokalnej, m.in.: ochrona zdrowia, edukacja, bezpieczeństwo publiczne, opieka społeczna, upowszechnianie kultury.
INFORMACJA A SAMORZĄD
Zasada jawności działania organów jednostek samorządu terytorialnego wynika z konstytucji RP. Przepisami rangi ustawowej regulującymi tą kwestię są: ustawa o samorządzie gminnym (art.11b ust. 2), oraz ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Zasadę jawności zawierają obecnie również statuty gmin, w których od 1 września 2001r. muszą być zawarte postanowienia dotyczące udostępniania wszystkim zainteresowanym informacji o działalności organów gminy.
Informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. W odniesieniu do organów gmin będą to m. in. informacje o:
– zamierzeniach i planach organów gminy np.: planach inwestycyjnych ,
– projektowanych aktach normatywnych związanych z funkcjonowaniem gminy,
– programach realizowanych przez gminę oraz sposobach ich realizacji a także skutkach związanych z realizacją tych zadań,
– organizacji gminy, organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencje,
– trybie działania władz gminy i jednostek organizacyjnych gminy,
– trybie działania gminnych osób prawnych i ich działalności w zakresie gospodarki budżetowej,
– sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych,
– sposobach przyjmowania i załatwiania spraw,
– stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania,
– prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach ich udostępniania,
– danych publicznych – np.: treść aktów administracyjnych, dokumentacji z przeprowadzonych kontroli,
– informacji o stanie gminy i jej jednostek organizacyjnych,
– majątku gminy oraz majątku gminnych osób prawnych.
Informacja publiczna może być udostępniana w następujących formach:
– poprzez ogłoszenia,
– poprzez wyłożenie dokumentów zawierających informację publiczną do wglądu,
– wywieszenie w miejscach ogólnie dostępnych,
– zamieszczenie w formie elektronicznej w urządzeniach umożliwiających ich powszechne korzystanie,
Prawo do informacji obejmuje uprawnienie do: uzyskania informacji publicznej, wglądu do dokumentów urzędowych, dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Ważne jest aby pamiętać: informacja ta ma być przekazana niezwłocznie.
Istotne akty prawne z dziedziny dostępu do informacji to: Ustawa z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.), Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.) oraz Ustawa z dnia 29 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm).
LOKALNE RADY MŁODZIEŻOWE.
Lokalne rady młodzieżowe mogą być tworzone na podstawie art. 5b ust. 2 i 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Młodzieżowa rada gminy/powiatu jest grupą młodych ludzi, którzy zostali wybrani przez swoich rówieśników w demokratycznych wyborach organizowanych najczęściej w szkołach. Młodzieżowi radni to osoby uczące się w gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych.
Celem działania rad młodzieżowych jest upowszechnienie idei samorządności wśród młodzieży oraz zwiększenie aktywności młodych ludzi.
Lokalne rady młodzieżowe mogą realizować swoje cele poprzez :
– opiniowanie projektów uchwał rady gminy/miasta/dzielnicy regulujących sprawy istotne dla środowiska młodzieżowego, w sposób uwzględniający opinie i postulaty zgłaszane przez młodzież dzielnicy,
– inicjowanie działań dotyczących życia młodych ludzi w dzielnicy/mieście/gminie,
– podejmowanie działań propagujących cele rady, szczególnie w zakresie upowszechniania idei samorządowej,
– inspirowanie i koordynowanie inicjatyw młodych ludzi,
– prowadzenie działalności informacyjno – doradczej,
– nawiązywanie współpracy z krajowymi oraz zagranicznymi organizacjami, których cele pokrywają się z celami rady.
Środki zapewniające realizację celów statutowych pochodzą z wyodrębnionej dla potrzeb działalności rady części budżetu dzielnicy/miasta/gminy/. Dla realizacji celów statutowych rada może również starać się pozyskiwać środki na te cele z innych źródeł.
Stowarzyszenie Młode Centrum w Zgorzelcu