Kto pyta o samorząd, ten wie, co się dzieje w jego mieście
Stowarzyszenie „Młodzi Demokraci” ze Złotoryi, w ramach akcji Masz Głos, Masz Wybór i walki o tytuł Super Samorząd 2011 przeprowadziło e-ankietę (http://www.ankietka.pl/ankieta/71656/super-samorzad.html) wśród mieszkańców Złotoryi.
Celem ankiety było zebranie opinii mieszkańców na temat przepływu informacji publicznych na poziomie lokalnym oraz w sprawie konsultacji społecznych. Dzięki serwisowi www.ankietka.pl w dniach od 27 października do 16 grudnia w badaniu wzięło udział 83 internautów – mieszkańców Złotoryi. Informacja o ankiecie została umieszczona w Gazecie Złotoryjskiej oraz na Forum http://www.zlotoryja.info/portal/forum/pokaz_temat.php?294
Poniżej prezentujemy odpowiedzi mieszkańców na nasze pytania:
1. Z jakich środków przekazu korzystają Państwo najczęściej, aby dowiedzieć się o lokalnych wydarzeniach?
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
– lokalne portale internetowe np. www.zlotoryja.info
|
85.54%
|
71
|
– lokalna prasa np. Gazeta Złotoryjska, ECHO Złotoryi
|
25.3%
|
21
|
– strona internetowa Urzędu Miasta i Biuletyn Informacji Publicznej,
|
22.89%
|
19
|
– tablice, słupy ogłoszeniowe
|
20.48%
|
17
|
Komentarz:
Głównym źródłem informacji publicznych dla mieszkańców miasta jest najpopularniejszy lokalny portal internetowy www.zlotoryja.info Swoją popularność zawdzięcza szybkością przekazywania informacji o ważnych wydarzeniach oraz możliwością komentowania na forum ważnych i kontrowersyjnych spraw.
Ważnym dla mieszkańców źródłem informacji są lokalne gazety: Gazeta Złotoryjska (wychodząca co tydzień) czy ECHO Złotoryi (miesięcznik o tematyce historycznym). Strona internetowa Urzędu Miasta www.zlotoryja.pl nie stanowi, a powinna, ważnego źródła informacji dla mieszkańców. Mała liczba odwiedzających miejski serwis internetowy jest związana z nieatrakcyjnym wyglądem strony internetowej, trudnością ze znalezieniem poszukiwanych informacji czy małą częstotliwością pojawiających się na niej aktualnych informacji.
Na końcu pojawiły się słupy ogłoszeniowe i tablice. Ich zaletą jest możliwość przeczytania o lokalnych ofertach kupna/sprzedaży, wydarzeniach kulturalnych. Wadą niestety jest bardzo szybko znikające informacje ze względu na „zaklejanie” plakatów czy ich zrywanie.
2. Czy Państwa zdaniem strona internetowa Urzędu Miasta Złotoryja www.zlotoryja.pl oraz Biuletyn Informacji Publicznej pozwala łatwo odnaleźć poszukiwane informacje?
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
NIE
|
65.06%
|
54
|
TAK
|
25.3%
|
21
|
NIE WIEM
|
9.63%
|
8
|
Komentarz:
To pytanie potwierdza opinie mieszkańców o trudności w szybkim i intuicyjnym odszukaniu poszukiwanej informacji na stronie internetowej www.zlotoryja.pl oraz w tzw. BIP-ie.
3. Czy uważają Państwo, że liczba tablic, słupów ogłoszeniowych jest w Złotoryi wystarczająca, aby uzyskać niezbędne informacje publiczne?xxx
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
NIE
|
49.39%
|
41
|
TAK
|
39.75%
|
33
|
NIE WIEM
|
10.84%
|
9
|
Komentarz:
Słupy ogłoszeniowe i tablice są widoczne w centrum Złotoryi, których brakuje przy dużych osiedlach.
4. Czy Państwa zdaniem sesje rady miasta Złotoryja powinny odbywać się w godzinach popołudniowych (np. po godz. 15.00) lub w soboty?
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
NIE
|
69.87%
|
58
|
TAK
|
16.86%
|
14
|
NIE WIEM
|
13.25%
|
11
|
Komentarz:
Mieszkańcy zdecydowanie opowiedzieli się za zmianą czasu posiedzeń sesji Rady Miejskiej w celu umożliwienia im w nich udziału. Zazwyczaj sesje rozpoczynają się o godz. 14.00 czyli wtedy, gdy większość mieszkańców jest jeszcze w pracy. Oznacza to, że jeżeli mieszkańcy mieliby możliwość to uczestniczyliby częściej w sesjach, szczególnie w tych, na których poruszane są ważne dla nich sprawy.
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
TAK
|
83.13%
|
69
|
NIE WIEM
|
10.84%
|
9
|
NIE
|
6.02%
|
5
|
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
NIE
|
50.6%
|
42
|
TAK
|
39.75%
|
33
|
NIE WIEM
|
9.63%
|
8
|
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
TAK
|
87.95%
|
73
|
NIE WIEM
|
7.22%
|
6
|
NIE
|
4.81%
|
4
|
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
NIE
|
60.24%
|
50
|
TAK
|
39.75%
|
33
|
NIE WIEM
|
0%
|
0
|
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
TAK
|
56.62%
|
47
|
NIE
|
22.89%
|
19
|
NIE WIEM
|
20.48%
|
17
|
- Konsultacjom społecznym powinny być poddawane tylko kluczowe inwestycje albo "wrażliwe" dla mieszkańców,
- Przetargi: 1) w kwocie przekraczającej 500 tys. zł, 2) zmieniające wygląd centrum miasta,
- Te, które mają negatywny wpływ na komfort życia grupy mieszkańców,
- Inwestycje strategiczne dla miasta i regionu, które z założenia będą budziły kontrowersje,
- Przejęcie złotoryjskiego szpitala przez KGHM (jaki ma w tym interes spółka?); odnośnie zieleni w rynku; parkingi; rondo koło hotelu; kolejne markety wykańczające małe sklepy (czy chcemy aby w przyszłości nie było małych sklepów?); inwestycje związane z remontem terenów tj: zalew, sztolnia; bezpańskie psy nie wyłapywane od dawna ze względu na koszty; działania straży miejskiej; monitoring,
- Gdzie jest możliwy duży dochód dla miasta,
- Najważniejsze sprawy i inwestycje,
- Ważne dla miasta oraz te które budzą kontrowersje, np. restauracja „Grzybek” w centrum rynku,
- Monitoring; place zabaw dla dzieci; obwodnica miasta, imprezy lokalne,
- Inwestycje wpływające na zanieczyszczenie środowiska, diametralnie zmieniające wygląd miasta, uciążliwe dla mieszkańców ze względu np. na hałas,
- Obwodnicy miasta,
- Inwestycje w obrębie rynku; miejsc związanych z historią miasta; zabytków; inwestycje na terenach zielonych, w parkach,
- Ważne dla mieszkańców powyżej 50 osób.
Odpowiedź
|
%
|
Ilość
|
– organizowanie spotkań przedstawicieli samorządu lokalnego z mieszkańcami,
|
68.67%
|
57
|
– przeprowadzanie ankiet wśród mieszkańców,
|
65.06%
|
54
|
– e- konsultacje, czyli przesyłanie opinii nad np. projektem uchwały za pośrednictwem poczty elektronicznej,
|
49.39%
|
41
|
– rozmawiając bezpośrednio z Burmistrzem, Przewodniczącym Rady Miasta i radnymi,
|
34.93%
|
29
|
– uczestnicząc w sesjach Rady Miejskiej lub posiedzeniach komisji,
|
34.93%
|
29
|
– korespondencyjnie, czyli przesyłanie opinii na odpowiednim formularzu do urzędu miejskiego,
|
20.48%
|
17
|
– nie wiem
|
3.61%
|
3
|