Pomiń menu

Mężowie zaufania i społeczni obserwatorzy

Mężowie zaufania i społeczni obserwatorzy

Po drugiej turze wyborów pora na szybkie podsumowanie naszego lokalnego działania - poszukiwania i powierzenia funkcji mężów zaufania i społecznych obserwatorów.

Różnica pomiędzy kandydatami była niewielka i każda nieprawidłowość mogła wpłynąć na to, kto przez następne 5 lat będzie Prezydentem RP. Dlatego ważne było, aby w komisjach pojawili się mężowie zaufania i społeczni obserwatorzy, których rolą było dopilnować prawidłowy przebieg wyborów.
Przy wyborach
Nasze stowarzyszenie statutowo skupia się na wspieraniu demokracji w Polsce. Przy okazji wyborów szukaliśmy osób, które chciały pełnić społeczną rolę męża zaufania bądź obserwatora społecznego. Każdy, kto zgłosił się, otrzymywał pakiet informacji o uprawnieniach mężów zaufania i obserwatorów społecznych i co zrobić, aby pełnić tę rolę; dla przypomnienia – mężów zaufania delegują komitety wyborcze, zaś obserwatorów społecznych organizacje pozarządowe. Kandydaci na mężów zaufania wybierali również z którego komitetu chcieliby pełnić swą rolę, my natomiast wskazywaliśmy bezpośredni kontakt do pełnomocników (lub na życzenie załatwialiśmy formalności w imieniu tej osoby).
Efekty
Nasze działania – dzięki Masz Głos – przestały być lokalne. Wsparliśmy osoby z innych rejonów Polski. Tak wygląda podsumowanie naszych działań:
  • wsparliśmy 15 mężów zaufania, w tym 8 ze Słupska, 1 z powiatu słupskiego, 2  z Gdańska, 1 z Gniezna, 2 z woj. kujawsko-pomorskiego, 1 z zachodniopomorskiego;
  • wydaliśmy 16 zaświadczeń dla obserwatorów społecznych – w tym 2 z powiatu słupskiego, 6 z terenów woj. pomorskiego, 3 z woj. zachodniopomorskiego, 3 z woj. warmińsko-mazurskiego, 2 z woj. kujawsko-pomorskiego. Co ciekawe, 4 zaświadczenia wydaliśmy 12.07.2020, czyli w dniu wyborów.
  • 12 lipca – w dniu wyborów – pełniliśmy dyżur telefoniczny i służyliśmy poradami dla osób, pełniących społeczne funkcje w komisjach. Najwięcej telefonów mieliśmy tuż przed otwarciem lokali wyborczych i najczęściej były one związane z oplombowaniem urn wyborczych. Innymi tematami były pytania związane z bezpieczeństwem głosujących i prawidłowością procedur wprowadzonych w lokalu. Kolejne pytania pojawiały się tuż po zamknięciu lokali wyborczych. Pytania dotyczyły nieważnych kart bądź ich braku.