Pomiń menu

Kampanie

Przed każdymi wyborami powszechnymi prowadzimy w ramach akcji Masz Głos, Masz Wybór są  ogólnopolskie kampanie profrekwencyjne, zachęcające wyborców do głosowania.

Wszystkie spoty z kampanii profrekwencyjnych można obejrzeć na kanale Masz Głos, Masz Wybór w serwisie youtube.com.

Każdy powód jest ważny! (wybory samorządowe 2014)

MWMG_Wybory2014_GW_250x179,4_podgladPod hasłem „Każdy powód jest ważny” ruszyła społeczna kampania profrekwencyjna zachęcająca do udziału w wyborach samorządowych. Jej pomysłodawcą i organizatorem jest koalicja organizacji pozarządowych Masz Głos, Masz Wybór. Cel to zachęcanie Polaków do licznego i świadomego udziału w wyborach 16 listopada 2014 roku. Więcej na www.glosuj.org.pl. Kampanię wspiera działaniami lokalnych ponad 500 organizacji z całej Polski.

 

Głosuj i wybierz kogoś, kto myśli tak jak Ty! (wybory europejskie 2014)

wybory_A4_4

Pod hasłem „Zagłosuj i wybierz kogoś, kto myśli tak jak Ty” 24 kwietnia ruszyła społeczna kampania profrekwencyjna do wyborów do Parlamentu Europejskiego. Cel kampanii to informowanie o procedurach i zachęcanie Polaków do licznego i świadomego udziału w eurowyborach 25 maja 2014 roku.

Materiały kampanii można zobaczyć na stronie www.glosuj.org.pl.

Te wybory są szczególnie ważne – zaznacza Szymon Gutkowski z Zarządu Fundacji im. Stefana Batorego – łączą się one z 10 rocznicą wejścia Polski do Unii, ale też w tej kadencji Parlamentu Europejskiego będzie decydować się wizja UE na wiele następnych lat.

Polska ma najniższą frekwencję spośród wszystkich państw postkomunistycznych: średnio 45 proc. w wyborach parlamentarnych, dodatkowo Polacy będąc jednym z najbardziej euroentuzjastycznych narodów w Europie nie chodzą do eurowyborów – zwraca uwagę Paweł Ciacek, socjolog, związany z Fundacją Projekt: Polska – w 2009 roku mieliśmy prawie najniższą frekwencję w Europie: 24,53 proc. przy prawie dwukrotnie wyższej średniej europejskiej 43 proc.

Kampania reklamowa została przygotowana przez agencję Walk przy wsparciu domu mediowego ZenithOptimedia. Zaplanowane zostały działania (spoty radiowe i telewizyjne, reklamy prasowe) zarówno w mediach tradycyjnych jak i w internecie. Powstała strona poświęcona wyborom: www.glosuj.org.pl. oraz portal www.latarnikwyborczy.pl, który pozwala poznać własne preferencje wyborcze. Równocześnie realizowane będą projekty zachęcające do większej aktywności obywatelskiej skierowane m.in.do szkół  (www.mlodzi.ceo.org.pl) czy społeczności lokalnych. Raport z kampanii

Kobiety na wybory! (2011)

Kobiety na wybory!

Przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku prowadziliśmy kampanię Kobiety na wybory! Adresatkami kampanii były kobiety w różnym wieku i z różnych środowisk. Okazało się, że w Polsce prawie połowa kobiet nie głosuje, a frekwencja wśród nich jest o 5 do 10% niższa niż w grupie mężczyzn. Kobiety zwykle nie głosują dlatego, że nie czują się kompetentne, wydaje im się, że sprawy dla nich bliskie nie mają związku z polityką. Celem kampanii było dowartościowanie kobiet, pokazanie, że ich głosy są tak samo ważne jak mężczyzn, i że znają się na bardzo wielu sprawach, a ich zdanie jest bardzo cenne.

Kampania pojawiła się w mediach ogólnopolskich i lokalnych.

Według danych TNS OBOP w 2007 roku różnica we frekwencji kobiet i mężczyzn wynosiła 6,8%na niekorzyść kobiet, a w tym roku zmniejszyła się do 2,5%.

Materiały kampanii można zobaczyć na stronie www.kobietynawybory.pl.

Przyszli radni/e są tuż obok ciebie! Znasz ich/je? Przekonaj ich/je! / Idź i głosuj świadomie! (2010)

 Plakat

W sierpniu 2010 kampania koalicji Masz Głos, Masz Wybór zachęcała do kandydowania oraz głosowania w wyborach samorządowych.

Celem kampanii Masz Głos, Masz Wybór było zwrócenie uwagi Polaków na  nadchodzące wybory samorządowe i uświadomienie im, że mają wpływ na codzienne życie w lokalnej społeczności.

Przed wyborami samorządowymi koalicja przeprowadziła dwie odsłony kampanii  Masz Głos, Masz Wybór. Hasło pierwszej brzmiało „Przyszli radni/e są tuż obok ciebie! Znasz ich/je? Przekonaj ich/je!”  i miało zwrócić uwagę mieszkańców gmin, że w ich sąsiedztwie są potencjalni kandydaci i kandydatki na dobrych radnych, tylko często brakuje im motywacji, by startować w wyborach.

plakat

Druga odsłona kampanii „Idź i głosuj świadomie!” wystartowała tuż przed wyborami i zachęcała Polaków do świadomego oddania głosu, czyli po uprzednim poznaniu kandydata, jego dotychczasowej działalności oraz wizji rozwoju jego miejscowości.

 

 

 

 

Gdziekolwiek będziesz, zagłosuj (2010)

LogoGdziekolwiek

Kampania „Gdziekolwiek będziesz, zagłosuj” miała na celu zmobilizowanie Polaków do pójścia do urn w wyborach prezydenckich 20 czerwca i 4 lipca 2010 roku. Prowadzona była za pośrednictwem licznych mediów, w tym telewizji (spoty telewizyjne), radia (spoty radiowe), prasy (reklamy prasowe) oraz internetu (strona www, bannery, media społecznościowe).

W trakcie jej trwania koalicja podjęła liczne działania mające na celu zwiększenie frekwencji: dystrybuowano materiały promocyjne, zorganizowano prawybory w szkołach i na wyższych uczelniach, przeprowadzono akcję „Zmień lokal na wyborczy”, uruchomiono internetowe narzędzie porównujące poglądy i programy kandydatów na prezydenta „Latarnik wyborczy” .

Dzięki tym działaniom wiele osób dowiedziało się o możliwościach głosowania poza miejscem zamieszkania. Jak informuje Państwowa Komisja Wyborcza, wydano w sumie 836 328 zaświadczeń do głosowania, w tym 319 382 przed I turą wyborów (w 2005 r. i w 2007 r. było to po ok. 60 tys.). Z kolei do spisów wyborców w całej Polsce dopisało się 153 539 osób, z czego 112 981 przed I turą (w 2005 r. – tylko 29 978). Do spisów wyborców za granicą dopisało się 252 347 osób (w 2005 r. – 74 115). Wniosek o głosowanie przez pełnomocnika, wprowadzony po raz pierwszy w Polsce dla wyborców niepełnosprawnych oraz osób powyżej 75 roku życia, złożyło 10 785 głosujących.

W II turze wyborów prezydenckich udział wzięło aż 55,31 proc. Polaków uprawnionych do głosowania, czyli o prawie 5 punktów procentowych więcej niż pięć lat wcześniej.

Wybory prezydenckie 2010 roku były kolejnymi, w których nastąpił wzrost frekwencji. Miało to również miejsce podczas wyborów parlamentarnych w 2007 r., w trakcie których prowadzono kampanię „Zmień kraj, idź na wybory” (z 40,57% w 2005 do 53,88% w 2007) oraz wtedy, gdy przeprowadzono kampanię „Pępek Europy” (frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego wzrosła z 20,87% w 2005 do 24,53% w 2009).

Materiały kampanii można obejrzeć na stronie internetowej www.gdziekolwiek-bedziesz.pl.

Pępek Europy (2009)

Pępek Europy

Kampania „Pępek Europy” – realizowana przez Koalicję 7czerwca przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. – była niezwykłą akcją angażującą wiele organizacji pozarządowych, szkół, uczelni, grup nieformalnych oraz mediów lokalnych i ogólnopolskich. W skład koalicji weszli także organizatorzy akcji Masz Głos, Masz Wybór – Fundacja im. Stefana Batorego i Stowarzyszenie Szkoła Liderów.

Głównym celem kampanii było zachęcenie jak największej liczby młodych Polaków do wzięcia udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego w dniu 7 czerwca 2009 r.

W pierwszych wyborach do PE, które odbyły się w Polsce w 2004 r., głosowało zaledwie 20,87 proc. uprawnionych, a w 2009 r. – 24,53 proc. (czyli o 3,66 punktów procentowych więcej). Tytuł „Pępka Europy” przypadł gminie Podkowa Leśna – frekwencja wyniosła tam aż 50,86 proc. Jak wynika z badań, kampania „Pępek Europy” wpłynęła na wzrost frekwencji – zachęciła do głosowania aż 25 proc. osób badanych.

Raport, który powstał po przeprowadzeniu kampanii, znajdziesz tutaj. Zawiera on opis tego, co zrobiliśmy w czasie kampanii, oraz rekomendacje zmian w prawie, które ułatwiłyby obywatelom udział w wyborach.

Materiały kampanii można zobaczyc na stronie www.7czerwca.org.pl.

Sprawdzaj tych, których wybierasz (2008)

Kampania na półmetku kadencji samorządów lokalnych zachęcająca obywateli, by przyjrzeli się dokonaniom władz samorządowych wybranych dwa lata wcześniej i sprawdzili, jak radzą sobie z rozwiązywaniem lokalnych problemów i realizacją wyborczych zobowiązań.

Zmień kraj, Idź na wybory (2007)

Zmień kraj idź na wybory

Kampania „Zmień kraj, idź na wybory” adresowana była do ludzi młodych. Przeprowadziła ją  koalicja społeczna 21października w składzie: inicjatorzy – Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja im. Stefana Batorego, PKPP Lewiatan, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Szkoła Liderów i Forum Inicjatyw Pozarządowych – oraz ok. 150 organizacji pozarządowych z całej Polski. Agencja reklamowa PZL przygotowała – w oparciu o zamówione przez Fundację badania – dwie linie kreacyjne: „Zmień kraj, idź na wybory” oraz „Parlament – zrób to sam/sama”.

W ramach kampanii przygotowano reklamy telewizyjne, radiowe i prasowe, które bezpłatnie emitowały największe stacje telewizyjne, i telewizje adresowane do młodzieży, rozgłośnie radiowe, dzienniki, tygodniki, liczne gazety regionalne oraz portale internetowe. Kampanię wspierały również inne media lokalne. Stronę www koalicji, która zawierała łatwe do pobrania materiały kampanii oraz informacje  jak głosować, odwiedziło 310 tys. internautów. Na stronie można było także przygotować baner z hasłem zachęcającym do udziału w wyborach (powstało ponad 51 tys. takich banerów).

Uczestnicy akcji Masz Głos, Masz wybór zorganizowali kilka lokalnych debat z udziałem kandydatów na posłów. Odbyły się one m.in. w Lubaczowie, Jeleniej Górze i Świebodzicach. Organizacje studenckie z Częstochowy przeprowadziły akcję Nie głosowałem i się wstydzę” – zachęcały studentów śląskich uczelni do głosowania rozdając samodzielnie zaprojektowane ulotki i dystrybuując plakaty. Plakaty i naklejki kampanii rozpowszechniali także uczniowie szkół zrzeszonych w projekcie Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi głosują“ oraz organizacje pozarządowe (łącznie wysłaliśmy materiały do 900 miejscowości).

Elementem kampanii były  prawbory studenckie przeprowadzone przez Fundację Projekt: Polska oraz Parlament Studentów RP i kilkanaście innych organizacji studenckich. Odbyły się w one 33 szkołach wyższych w 18 miastach i wzięło w nich udział 16 tys. 640 studentów, czyli kilka razy więcej niż w poprzednich latach. W prawyborach, przeprowadzonych przez projekt „Młodzi głosują“ Centrum Edukacji Obywatelskiej, w 1250 szkołach ponadpodstawowych uczestniczyło 230 tys. uczniów.

Frekwencja wyborcza była wyższa niż przewidywano i wyniosła prawie 54 proc. (dla porównania: w wyborach w 2005 r. – niecałe 41 proc,  w 2001 r. – 46 proc.). Była to najwyższa frekwencja  w wyborach parlamentarnych w Polsce od 1989 r. Dla przykładu: w grupie wiekowej 20-25 lat nastąpił wzrost z 31 proc. w 2005 r. do 46 proc. w 2007 r. W grupie 26-30 lat skok był jeszcze wyższy z 31 proc. w 2005 r. na 51 proc. w 2007 r. W badaniach Polskiego Generalnego Studium Wyborczego co piąty wyborca przyznał, że kampania „Zmień kraj, idź na wybory” miała wpływ na jego decyzję o udziale w głosowaniu (w przypadku najmłodszych odsetek przekonanych był jeszcze wyższy i wyniósł: 46 proc. w grupie wiekowej 18-19 lat i 35 proc. w grupie 20-25). Z kolei z badań Instytutu SMG/KRC wynika, że 69 proc. populacji powyżej 15 roku życia przynajmniej raz zetknęło się z materiałami kampanii.

Więcej informacji na temat kampanii www.for.org.pl/pl/zmien-kraj.

Jesteś stąd. Lepiej głosuj (2006)

Kampania zachęcająca do udziału w wyborach lokalnych 2006 roku, prowadzona przez organizacje lokalne w 246 miejscowościach w kraju. Zanotowano wzrost frekwencji o prawie 2 punkty procentowe.