Pomiń menu

Jak rozmawiać z władzą? Wskazówki

Publikacje
Jak rozmawiać z władzą? Wskazówki

Właśnie opublikowaliśmy narzędziownik "Jak przygotować się do rozmów z wójtem, burmistrzem?". Zajrzyjcie do niego, zanim zapukacie do drzwi urzędu.

Przed spotkaniem:

  1. Określcie cel spotkania i co dokładnie chcecie osiągnąć. Sformułujcie to w postaci konkretnego postulatu lub propozycji. Miejcie w sobie gotowość do negocjacji.
  2. Przygotujcie fakty, dane statystyczne, przykłady z innych miejsc, które uwiarygadniają Waszą propozycję.
  3. Umówcie się w co najmniej dwie osoby – nie jeden na jeden, i dokładnie zaplanujcie, kto o czym będzie mówił.

W trakcie spotkania:

  1. Lepiej nie zaczynać rozmowy od tego, co jest źle i należy zmienić. Zacznijcie od takich obszarów, o których możecie mówić z uznaniem o pracy urzędu.
  2. Pokażcie gotowe rozwiązania zgłaszanych przez Was problemów i plan działania.
  3. Bądźcie uprzejmi, rzeczowi i konkretni. Unikajcie emocji. Mówcie językiem faktów i potrzeb.
  4. Zostawcie coś po sobie – wniosek lub petycję albo opis Waszego stanowiska.
  5. Zaproponujcie dalszy kontakt, aby wspólnie pracować nad wdrożeniem tego, na czym Wam zależy.

Po spotkaniu:

  1. Prześlijcie do władz maila z podziękowaniem za spotkanie, krótkie podsumowanie spotkania i uzgodnioną propozycję dalszych kroków.
  2. Dajcie znać Waszym mieszkańcom o spotkaniu, jego przebiegu i ustaleniach. Może to być post w mediach społecznościowych lub informacja prasowa do lokalnych mediów.
  3. Monitorujcie postępy i przypominajcie się władzom. Jedna rozmowa nie załatwi wszystkiego – to początek. Konsekwencja i cierpliwość będą Wam sprzyjać.

Pobierz narzędziownik obywatelski „Jak przygotować się do rozmowy z wójtem, burmistrzem?”