Jak rozmawiać z władzą? Wskazówki

Właśnie opublikowaliśmy narzędziownik "Jak przygotować się do rozmów z wójtem, burmistrzem?". Zajrzyjcie do niego, zanim zapukacie do drzwi urzędu.
Przed spotkaniem:
- Określcie cel spotkania i co dokładnie chcecie osiągnąć. Sformułujcie to w postaci konkretnego postulatu lub propozycji. Miejcie w sobie gotowość do negocjacji.
- Przygotujcie fakty, dane statystyczne, przykłady z innych miejsc, które uwiarygadniają Waszą propozycję.
- Umówcie się w co najmniej dwie osoby – nie jeden na jeden, i dokładnie zaplanujcie, kto o czym będzie mówił.
W trakcie spotkania:
- Lepiej nie zaczynać rozmowy od tego, co jest źle i należy zmienić. Zacznijcie od takich obszarów, o których możecie mówić z uznaniem o pracy urzędu.
- Pokażcie gotowe rozwiązania zgłaszanych przez Was problemów i plan działania.
- Bądźcie uprzejmi, rzeczowi i konkretni. Unikajcie emocji. Mówcie językiem faktów i potrzeb.
- Zostawcie coś po sobie – wniosek lub petycję albo opis Waszego stanowiska.
- Zaproponujcie dalszy kontakt, aby wspólnie pracować nad wdrożeniem tego, na czym Wam zależy.
Po spotkaniu:
- Prześlijcie do władz maila z podziękowaniem za spotkanie, krótkie podsumowanie spotkania i uzgodnioną propozycję dalszych kroków.
- Dajcie znać Waszym mieszkańcom o spotkaniu, jego przebiegu i ustaleniach. Może to być post w mediach społecznościowych lub informacja prasowa do lokalnych mediów.
- Monitorujcie postępy i przypominajcie się władzom. Jedna rozmowa nie załatwi wszystkiego – to początek. Konsekwencja i cierpliwość będą Wam sprzyjać.
Pobierz narzędziownik obywatelski „Jak przygotować się do rozmowy z wójtem, burmistrzem?”