Samouczek działania w akcji. Drugi krok
W poprzednim newsletterze opublikowałyśmy podpowiedź, w jaki sposób wykonać pierwszy krok w akcji. Mówiąc w skrócie – radziłyśmy, by zebrać grupę roboczą, nawiązać kontakt z mieszkańcami i razem z nimi wybrać obszar działań, nawiązać kontakt z władzami i przekonać ich do współpracy oraz wstępnie rozpisać harmonogram działań. Co dalej?
Drugi krok waszego działania zależy w dużej mierze od tego, jaki obszar działań uznaliście wraz z mieszkańcami za najważniejszy i w związku z tym jaką ścieżkę wybraliście- budżet obywatelski, dostępnych radnych, inicjatywę lokalną, lepsze instytucje czy przestrzeń dla ludzi. Niezależnie od tego, jakie działanie chcecie realizować, powinniście zdobyć wiedzę o swoim otoczeniu, bo to ona jest podstawą dobrego działania.
Potrzebne są wam zwłaszcza informacje o tym, co o waszym otoczeniu myślą mieszkańcy. Postarajcie dowiedzieć się, co mieszkańcy oceniają krytycznie, na przykład czy podoba im sie procedura realizacji budżetu obywatelskiego lub czy uważają, że pobliskie instytucje są dla nich dostępne i interesujące. Zapytajcie też o to, co im się podoba, a także o to, czego potrzebują, jakie zmiany chcieliby zobaczyć. Może mają własne konkretne pomysły, które ich zdaniem powinny zostać zrealizowane?
Istnieje szereg metod, za pomocą których możecie zbadać opinie mieszkańców i zebrać informacje o ich potrzebach. Jedną z najprostszych i najbardziej znanych jest ankieta. Jeśli zdecydujecie się na tę metodę, pamiętajcie, by jej wypełnienie nie zajmowało zbyt dużo czasu ani wysiłku – lepiej przygotować krótszą ankietę z prostszymi pytaniami i dzięki temu otrzymać więcej prawdziwych informacji, niż rozdać ludziom skomplikowaną ankietę, której nie będzie im się chciało wypełnić. Możecie także, podobnie jak uczestnicząca w akcji Miejska Biblioteka Publiczna w Jaworze, skorzystać z mniej znanych metod, takich jak ścianka pomysłów lub sznurek z pomysłami. Ich plusem jest to, że przyciągają uwagę i dzięki niesztampowej formie są bardziej inspirujące. O metody zbierania od mieszkańców informacji piszemy między innymi w poradniku Jak przeprowadzić diagnozę społeczną.
Okazjami do przeprowadzenia oceny obecnego stanu rzeczy i rozpoznania potrzeb mieszkańców są festyny, pikniki lub święta miast. Z tej właśnie możliwości skorzystała opisana w poprzednim newsletterze redakcja portalu TwójGłos.info oraz Biblioteka w Jaworze. Okazją może być także zorganizowane przez was święto samorządu lokalnego, wciąż zachęcamy bowiem do świętowania 25 urodzin samorządu terytorialnego.