Pomiń menu

Biblioteka otwiera się na potrzeby społeczności

Biblioteka otwiera się na potrzeby społeczności

„Publiczna” - to słowo w nazwie Miejsko-Gminnej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Mikołaja Reja w Kazimierzy Wielkiej uznać trzeba za najważniejsze, jej pracownice i pracownicy postanowili bowiem uczynić ją rzeczywiście dostępną i atrakcyjną dla wszystkich.

Kazimierza Wielka (świętokrzyskie) / 2016

Kazimierza Wielka to jedno z najmniejszych miast powiatowych w Polsce (ok. 5,5 tysiąca mieszkańców). Właśnie tutaj działa Miejsko-Gminna i Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Mikołaja Reja, kontynuując tradycję pierwszej biblioteki publicznej założonej w tej miejscowości około 100 lat temu. Biblioteka oferuje mieszkańcom znacznie więcej niż wypożyczanie książek i czasopism – znaleźć tu można również filmy i audiobooki, skorzystać z komputerów z internetem, uczestniczyć w zajęciach komputerowych, klubach dyskusyjnych i spotkaniach z ciekawymi gośćmi. W tym roku biblioteka dołączyła także do akcji Masz Głos, Masz Wybór*.

Celem, jaki w ramach akcji postawili sobie pracownicy i pracownice biblioteki, stało się ulepszenie jej funkcjonowania i dopasowanie jej do potrzeb i oczekiwań mieszkańców i mieszkanek miasta. Bibliotekarki i bibliotekarze postanowili zachęcić do korzystania z placówki zwłaszcza dwie grupy wiekowe – seniorów i młodzież gimnazjalną. Zespół biblioteki nie poprzestał przy tym na własnych pomysłach, lecz zasięgnął opinii tych, dla których biblioteka istnieje. Przeprowadzona została diagnoza lokalna, obejmująca między innymi papierową i elektroniczną ankietę z pytaniami zamkniętymi (ocena funkcjonowania biblioteki) i otwartymi (miejsce na opisanie własnych pomysłów). W ankiecie poddano ocenie cztery obszary: ofertę i funkcjonowanie biblioteki, księgozbiór, zespół pracowników oraz promocję działań i wydarzeń kulturalnych, a także zbierano pomysły na usprawnienia. Ankietę wypełnili głównie użytkownicy biblioteki, choć poprzez metodę „podaj dalej” starano się dotrzeć też do osób, które do niej nie przychodzą. Poza ankietą opinie o bibliotece zbierano też za pomocą „pytań na sznurku” (pytania dotyczące funkcjonowania biblioteki zawieszone w jej siedzibie) oraz tablicy „wypowiedz się” (do przypinania karteczek z wypisanymi pomysłami na 2016 rok). Co istotne – z diagnozą udało się wyjść poza samą bibliotekę – do uczniów kazimierskiego gimnazjum, a więc do grupy dotąd z biblioteki nie korzystającej. Kontynuacją diagnozy lokalnej były warsztaty przyszłościowe, poprowadzone przez specjalistki z akcji Masz Głos, Masz Wybór, w których udział wzięło 30 uczestników w różnym wieku i z różnych grup społecznych, w tym przedstawiciele lokalnych władz. Podczas warsztatów pracownicy wraz z mieszkańcami wskazali najbardziej palące problemy do poprawy oraz zaproponowali pomysły ich rozwiązania – słabą promocję oferty biblioteki poprawić mogłyby ich zdaniem na przykład rozwieszone w widocznych punktach miasta lub współpraca z innymi bibliotekami w powiecie.

Powodzenie diagnozy i warsztatów – duża liczba wypełnionych ankiet i frekwencja na warsztatach przyszłościowych świadczą o dobrym kontakcie biblioteki z mieszkańcami. Szansę na realizację pomysłów mieszkańców wzmacnia fakt, że zespół biblioteki nawiązał w ramach akcji bardzo dobre relacje z przedstawicielami lokalnych władz – burmistrzem, radnymi, starostą. Wysiłki zespołu biblioteki, wkład mieszkańców Kazimierzy Wielkiej w działanie, poparcie ze strony władz samorządowych – te trzy elementy doprowadziły do pozytywnej zmiany, która zadecydowała o przyznaniu Kazimierzy Wielkiej nagrody Super Samorząd 2016.

 

*Do 2016 roku akcja Masz Głos funkcjonowała pod nazwą “Masz Głos, Masz Wybór”.