Samouczek działania w akcji. Siódmy krok – ewaluacja w trakcie
Sprawdźcie, w jaki sposób możecie ocenić i ulepszyć swoje dotychczasowe działania
W poprzednim newsletterze przypominaliśmy Wam o przesyłaniu podsumowań swoich dotychczasowych działań (nazywamy je formalnie sprawozdaniami cząstkowymi). Z tych podsumowań dowiadujemy się nie tylko tego, co dokładnie robicie (bo o tym piszecie też na naszej stronie internetowej), ale także między innymi tego, w jakiej pracujecie atmosferze, z jakimi problemami się spotykacie, co Was pozytywnie zaskakuje lub czy udaje się Wam współpracować z mieszkańcami i mieszkankami oraz z władzami.
Napisanie podsumowania może się okazać przydatne także dla Was – nie tylko po to, by wykazać się przed nami swoją aktywnością i powalczyć o nagrodę SuperSamorządu. Opisywanie swoich działań może być dla Was okazją do refleksji na przykład nad tym, czy udaje się Wam osiągać cele, jakiego nakładu sił wymaga wypracowanie zadowalających was efektów czy nad sposobem, w jaki funkcjonuje Wasza grupa. Inaczej mówiąc – pisanie sprawozdania może stać się okazją do przeprowadzenia małej ewaluacji.
Ewaluacja, mówiąc najprościej, jest to badanie, którego celem jest ocena wyników i skuteczności dowolnej działalności. Pełną, obszerną ewaluację warto wykonywać po zakończeniu danego projektu, jednak przeprowadzenie ewaluacji w trakcie realizacji działań też jest dobrym pomysłem. Dzięki temu możemy na bieżąco zmodyfikować podejmowane przez nas kroki, aby osiągać lepsze efekty.
Przykładowo: wstępnie zaplanowaliśmy, że na organizowane przez nas spotkania promujące budżet obywatelski zaprosimy mieszkańców za pomocą reklam w prasie oraz informacji na Facebooku. Po kilku spotkaniach, w trakcie ewaluacji, okazuje się, że zdecydowanie więcej osób dowiaduje się nich z internetu, niż z prasy. Przed kolejnymi spotkaniami poświęcamy więc więcej sił na promowanie ich poprzez internet, zamiast zamieszczać drogie reklamy w gazetach.
Jak krok po kroku przeprowadzić ewaluację, dowiedzieć się możecie z naszych materiałów edukacyjnych, które zamieszczone są tutaj.
Przy okazji – jeśli jakaś grupa nie przysłała nam jeszcze podsumowania swoich działań, wciąż zachęcamy do ich spisania i przesłania.
Poprzednie kroki w akcji:
Pierwszy krok w akcji – zorganizujcie spotkanie otwarte i zawiążcie grupę roboczą oraz nawiążcie kontakt z radnymi.
Drugi krok w akcji – zbierajcie informacje o otoczeniu.
Trzeci krok w akcji – weźcie udział w spotkaniach regionalnych.
Czwarty krok w akcji – analizujcie informacje i zaplanuj zmiany.
Piąty krok w akcji – współpracujcie z władzą i mediami.
Szósty krok w akcji – działajcie i chwalcie się osiągnięciami.